در حال بارگذاری ...
...

بهرام بیضایی که آخرین بار نمایش"مجلس شبیه استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین" را دو سال قبل(سال 84) در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برده بود، قصد دارد نمایش"سهراب کشی" را برای اجرا در همین مجموعه کارگردانی کند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، بیضایی کارگردانی است که معمولاً خواسته یا ناخواسته فاصله ای چند ساله در تولید آثارش دیده می شود.
در دهه اخیر سه نمایش از نوشته های او به وسیله خودش روی صحنه رفته اند که هر یک

بهرام بیضایی که آخرین بار نمایش"مجلس شبیه استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین" را دو سال قبل(سال ۸۴) در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برده بود، قصد دارد نمایش"سهراب کشی" را برای اجرا در همین مجموعه کارگردانی کند. به گزارش سایت ایران تئاتر، بیضایی کارگردانی است که معمولاً خواسته یا ناخواسته فاصله ای چند ساله در تولید آثارش دیده می شود. در دهه اخیر سه نمایش از نوشته های او به وسیله خودش روی صحنه رفته اند که هر یک تأثیری عمیق و جاودان در ذهن تماشاگران بر جای گذاشته اند.

بهرام بیضایی که آخرین بار نمایش"مجلس شبیه استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین" را دو سال قبل(سال 84) در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برده بود، قصد دارد نمایش"سهراب کشی" را برای اجرا در همین مجموعه کارگردانی کند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، بیضایی کارگردانی است که معمولاً خواسته یا ناخواسته فاصله ای چند ساله در تولید آثارش دیده می شود.
در دهه اخیر سه نمایش از نوشته های او به وسیله خودش روی صحنه رفته اند که هر یک تأثیری عمیق و جاودان در ذهن تماشاگران بر جای گذاشته اند.
"کارنامه بندار بیدخش" در سال 77 ، "شب هزار و یکم" در سال 82 و"مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین" در سال 84 و اکنون در سال 86 صحبت از اجرای نمایشنامه دیگری به نام"سهراب کشی" به میان آمده که البته بخش هایی از آن سال گذشته با عنوان"سهراب کشی مویه تهمینه" توسط مژده شمسایی و در آئین بزرگداشت بیضایی خوانده شده بود.
در فواصل طولانی هر اجرا نیز همواره نمایشنامه هایی معرفی شده و بعضاً روخوانی شده اند. بیضایی سال 83 نمایشنامه"افرا" را در خانه هنرمندان می خواند. سال بعد پس از اجرای"مجلس شبیه... " چند نمایشنامه معروف او توسط میکائیل شهرستانی روخوانی و اجرا می شود و در سال 85 نیز ضمن برپایی آئین بزرگداشت او نمایشنامه های "عروسک ها"، "چهار صندوق" و"جنگنامه غلامان" و... خوانده می شود.
نمی توان نادیده گرفت که آثار او همواره مورد علاقه دانشجویان و هنرمندان تئاتر بوده است و به واسطه دیدگاه خاص او نسبت به فرهنگی ملی اش مخاطبان بسیاری در میان مردم دارد.
در این میان بیضایی در گفت و گویی کوتاه با سایت ایران تئاتر ضمن تأیید اجرای"سهراب کشی" می گوید:«متن را گرفته اند تا بخوانند. چون هنوز قراردادی بسته نشده و اجرا قطعی نشده، نمی توانم درباره آن صحبت کنم، با این حال فکر می کنم در صورت قطعی شدن اجرا، این نمایش اواخر آبان ماه روی صحنه برود.»
بیضایی از نگارش نمایشنامه"آرش" در سال 1336 تا به امروز با همه مصائب پیش رو، همچنان در عرصه نویسندگی بیش از کارگردانی فعال بوده است.
بیضایی تا دهه 70 نمایشنامه هایی چون"هشتمین سفر سندباد"، "پرده خانه"، "مرگ یزدگرد"، "دیوان بلخ"، "گمشدگان"، "فتحنامه کلات"، "جنگنامه غلامان"، "چهار صندوق"، "شب هزار و یکم"، "نوشته های دیواری"، "اژدهاک"، "ندبه"،"پهلوان اکبر می میرد"، "سلطان مار"، راه توفانی فرمان پسر فرمان از میان تاریکی"، "دنیای مطبوعاتی آقای اسراری"، "عروسک ها"، "غروب در دیاری غریب"، "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" و... را نوشته و"عروسک ها" (45)، "سلطان مار" (48)، "ضیافت" (46)، "میراث" (46)، "مرگ یزدگرد" (58) و... را خود کارگردانی کرده است.